Asistované založenie s.r.o
Kompletné založenie s.r.o
Predaj s.r.o
Sídlo spoločnosti
25 € / mesiac

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Každá s.r.o. musí podľa zákona vykonať minimálne raz do roka valné zhromaždenie (spísať zápisnicu).
Nerešpektovaním tejto povinnosti môže byť s.r.o. vymazaná z ORSR. Vypracovanie zapisnice  len 70 €
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DOČASNÁ ZĽAVA
Zvýhodnené ceny za uvedené
služby platia do konca mesiaca !
             top_12_st

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ban-st-vz-zdarma
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19.12.2014, Slávka
mod_vvisit_counterDnes168
mod_vvisit_counterCelkovo482876
online: 4 
Marža a rabat - aký je v tom rozdiel?

Mnoho začínajúcich podnikateľov má chaos v pojmoch “marža” a “rabat” a navzájom si ich zamieňajú alebo stotožňujú. V skutočnosti si tieto základné pojmy pletú aj viacerí niekoľkoroční podnikatelia. Pozrime sa na to, aký je rozdiel medzi maržou a rabatom. A čo z toho predstavuje náš zisk a zľavu.

Rabat

Rabat je zľava, ktorú máte pri nákupe od svojho dodávateľa. O rabate hovoríme väčšinou pri veľkoobchode, t.j. ak ste predajca, tak rabat predstavuje vašu zľavu vo veľkoobchode, prípadne zľavu, ktorú vy ako dodávateľ poskytnete ďalším predajcom.

Príklad: Predávate detské kočíky. Maloobchodná cena kočíka je 150 EUR (to je cena, za ktorú kočík u vás nakúpi konečný zákazník – spotrebiteľ). Vaša nákupná cena u vášho dodávateľa je 30% nižšia – to je váš rabat. To znamená, že ak máte rabat 30% z predajnej ceny 150 EUR, nakúpite kočík za 105 EUR. Inými slovami, nakupujte u vášho dodávateľa s 30% zľavou.

Marža

Marža je percentuálny (hrubý) zisk, ktorý máte z predaja produktov alebo služieb. Marža znamená, o koľko si navýšite cenu produktu či služby oproti vašej nákupnej ceny od dodávateľa.

Príklad: Od dodávateľa nakúpite detský kočík za 100 EUR a konečným zákazníkom (spotrebiteľom) ho predávate za 150 EUR. To znamená o 50% drahšie – vaša marža je 50%.

Výška marže a rabatu nie je rovnaká!

Pozor,  výška zľavy a marže nie je rovnaká! Ak predávate tovar povedzme s 40% maržou, tak váš rabat NIE JE v rovnakej výške.

Ukážme si to na príklade: Predávate v predajni kočík za 150 EUR. Váš rabat vo veľkosklade je 30%, teda kočík nakúpite za 105 EUR. Zákazníkom ho ale predávate za spomínaných 150 EUR, čo je o 43% drahšie, než ste ho kúpili – vaša marža je teda 43%.

Výpočet marže a rabatu

Pre výpočet marže aj zľavy potrebujete poznať vašu nákupnú cenu – veľkoobchodnú cenu (VOC) a takisto konečnú cenu pre spotrebiteľa – maloobchodnú cenu (MOC).

Vzorec pre výpočet rabatu je nasledovný:

RABAT = (MOC-VOC) / MOC * 100

Ak napríklad kosačku na trávnik predávate za 1500 EUR (MOC) a nakupujete ju vo veľkosklade za 1000 EUR (VOC), potom výšku vášho rabatu (zľavy) vypočítame takto:

(1500 EUR – 1000 EUR) / 1500 EUR * 100 = 33,33%

Kosačku nakupujete s 33,33% zľavou, váš rabat je teda 33,3%.

A aká je vaša marža? Vzorec je podobný:

MARŽA = (MOC-VOC) / VOC * 100

Ak kosačku nakupujete za 1000 EUR a predávate ju za 1500 EUR, potom je výpočet marže nasledovný:

(1500 EUR – 1000 EUR) / 1000 EUR * 100 = 50%

Všimnite si, že vzorce sú podobné, pri oboch najprv od vyššej ceny (MOC) odpočítate nižšiu cenu (VOC) a potom v prípade zľavy vydelíte vyššou cenou (MOC) a v prípade marže vydelíte nižšou cenou (VOC).

Na čo je to dobré?

Samozrejme v podnikaní je nevyhnutné oba pojmy poznať a vedieť, čo znamenajú. V opačnom prípade sa vám môže stať, že budete predávať produkty pod cenu a nepokryje vám to ani náklady. Treba mať na pamäti, že čím vyšší je váš rabat, tým vyššia je vaša marža – napríklad pri 50% rabate predávate produkty už so 100% maržou.

Pri vyjednávaní s dodávateľmi musíte oba pojmy rozoznať, aby ste si vedeli (aspoň orientačne) vypočítať váš hrubý zisk a náklady. Napríklad niektorí dodávatelia vás môžu presviedčať, že na produkte budete mať 30% maržu, čo ale znamená iba 23% rabat. Ak v takom prípade budete trvať na 30% rabate, vaša marža už bude 43%. A 43% predstavuje rozhodne väčší zisk než 23%, čo poviete?